Erhverv
Rådgivning
Lær at lave gode podcast selv

Lær at lave podcast
til jeres organisation
Jo mere der forberedes, des bedre bliver resultatet. Det gælder mange ting og i særdeleshed podcast. Der er mange ting, der skaber et semigodt resultat, så hvis du vil ende med et rigtigt godt resultat, kan jeg hjælpe dig og dine kolleger godt i gang med en workshop.
I workshoppen klæder jeg jer på, så jeres podcast sidder lige i skabet. Jeg kan hjælpe med hele processen, men jeg kan også bistå, hvis din virksomhed er gået i stå i processen eller er utilfredse med resultatet, uanset om det er lyden, forberedelsen af afsnittet eller den færdige redigering.
Få styr på:
- Optageudstyr
- Planlægning
- Målgruppe
- Koncept
- Interviews
- Klipning
- Distribution
God lyd og godt indhold giver lyttere
De to vigtigste spillere i en podcast er lyden og indholdet. Du kan godt nøjes med at optage et afsnit med din smartphone, men lyden bliver ikke nær så god på den måde, og du kan risikere, at dine lyttere frafalder undervejs i podcastafsnittet.
Men lydkvaliteten er ikke alt. Hvis du ikke siger noget med substans, når du siger noget, vil lytterne kede sig, og de giver op undervejs. Hvis du gennemtænker det gode indhold og får det gode udstyr, er du rigtig godt på vej.

Hør hvad der er vigtigt, når det kommer til at skabe en vellykket podcast.
Lyd og indhold er alfa & omega
Jamen, hvad med optagegrejet?
Det behøver ikke at være særligt dyrt at få en acceptabel lyd. Og der er flere måder at nå i mål på. Du kan købe dit eget udstyr og akustikisolering og finde det gode rum i et kontor og komme rigtig langt. Du kan også leje et lydstudie. Sammen finder vi den bedste løsning for din virksomheds podcast.
Grej er ikke alt, men omvendt bliver der ikke meget podcast uden grej
Mange ting spiller ind, når det gælder den gode lyd. Du kan sagtens komme godt i gang med en smartphone og en god mikrofon til denne, men det er vigtigt at huske på, at dine lyttere hører med på mange forskellige måder. Nedprioriterer du vigtigheden af god lyd, kommer du til at ekskludere nogle lyttere, og derfor bør du sætte lidt penge af i budgettet til lydudstyr og til akustikforbedrende materialer. Det kan jeg guide dig med også.
Målgruppen
skal defineres
Den vigtigste ting er at finde ud af, hvem der skal lytte til podcasten. Ønsker du at styrke sammenholdet mellem dine medarbejdere og sprede viden og god energi, skal du tænke over, hvad medarbejderne vil elske. Hvis du gerne vil dele budskabet om din virksomhed til kunderne, bør du overveje, om du skal fange dine eksisterende eller nye kunder, og hvem disse er.
Har du ikke gjort dette klart, inden du går i gang, giver podcasten ikke den maksimale effekt.
Konceptet
skal udvikles
Når du har fundet ud af, hvem dine lyttere er, skal du forme dit koncept. Jo skarpere du bliver på indholdet, des flere lyttere vil hænge ved og blive loyale. Konceptet kan være fx være at overtage eller supplere nyhedsbrevet. Det kan være, du ønsker at dele din viden med andre og dermed styrke dit brand.
Det vigtigste er, at indholdet er fyldt med kvalitet og er gennemført. Hvis du har gennemtænkt dit koncept, er det mere sikkert, at lytterne vil blive fans.
Strukturen
skal etableres
Når du har tænkt konceptet igennem, bør du strukutrere en drejebog med den generelle form. Afsnittet bør indeholde nogle faste elementer, idé- og lydramme, som giver en genkendelighed hos lytteren. Og indholdet skal være som en bullionterning: fyldt med masser af smag.
Strukturen er alfa og omega, og jeg hjælper dig meget gerne med at få fundet den perfekte form på et podcastafsnit.
Eksempel på rådgivningsforløb
01.
Åh nej – resultatet blev ikke helt fantastisk
En kunde er selv gået i gang med at udvikle sin podcast. De har allerede lavet et par afsnit, men det spiller ikke helt, hverken med lyden eller redigeringen. Kunden beder mig om at lytte afsnittene igennem og give feedback.
02.
Jeg gennemlytter afsnittene og giver feedback
Afsnittet får en gennemlytter, og jeg noterer de gode og mindre gode ting ved afsnittet. Fx havde kunden valgt for meget musik, for kompliceret sprog, mens værten var rigtig behagelig at lytte på.
03.
Vi holder møde, hvor mine pointer præsenteres
Jeg mødes med kunden og giver en konkret, kærlig og konstruktiv feedback. Der var flere gode ting ved afsnittene, men der var også steder, hvor der kunne drejes på nogle knapper. Vi aftaler at holde en workshop for at komme i dybden.
04.
Kunden og jeg holder workshop sammen
På workshoppen har jeg planlagt, at vi bliver klogere på målgruppen, indholdet og sproget: Disse er dybt forbundende, da sproget og indholdet er essentielle for, at lytterne hænger ved. Kunden får konkrete værktøjer at arbejde med.
05.
Jeg giver mine anbefalinger i forhold til udstyr
En af opmærksomhedspunkterne ved kunden podcast var, at mikrofonerne var for langt væk fra vært og gæst i studiet. Kunden fortæller, at de havde én mikrofon til begge i studiet, og jeg anbefaler dem at købe mikrofoner, så der er en til hver person i studiet.
06.
Kunden retter til i et afsnit og sender afsnittet retur
Kunden har modtaget min indholdsmæssige feedback og laver et nyt afsnit, som jeg får til gennemlytning. De har fx justeret mængden af musik og tygget teksten igennem, så sproget er mindre abstrakt og har flere konkrete eksempler. Kunden får de sidste anbefalinger.
Kontakt
Margrethe
Vil du vide mere om rådgivning om podcastproduktion? Så grib telefonen og ring – eller send mig en mail. Så kan vi få en snak om, hvad I har brug for til jeres podcastprojekt.
Tlf. 21 44 38 86
Margrethe@margreat.dk