Podcast for dine medarbejdere
Det medarbejdervenlige nyhedsbrev

Gør det let for medarbejderne
at følge med
Er det ikke alle, der lige læser nyhedsbrevet eller nyhederne på intranettet? Og kræver det ofte yderligere forklaring, når et givent projekt eller emne skal meldes ud i organisationen på skrift? Så bør du overveje en podcast for dine medarbejdere. Det er praktisk at anvende, det kan ofte høres, mens man arbejder eller tager opvasken, og det virker knap så uoverskueligt som et meget langt og tætskrevet nyhedsbrev på mailen.
Podcasten for dine medarbejdere
Del viden
Viden i en travl hverdag kan nogle gange være svær at få videregivet. Her kan podcast være en god måde at få faglig viden delt blandt dine medarbejdere. Det lykkes bedst, når dine medarbejdere byder ind med emner, de ønsker mere viden om, som en ekspertkollega kan brede ud på lyd.
Skab sammenhold
Ved at medarbejdere byder ind med emner, som de er nysgerrige på, kan det skabe samhørighed. Medarbejderne styrker forholdet til virksomheden og især sine kolleger. Podcast i denne sammenhæng bør ses som supplement til andre fysiske aktiviteter såsom nyhedsbrev eller intranet.
Skab forståelse
Når Maria hører om, hvad Martin laver, og hvordan han arbejder med en opgave, kan det styrke forståelsen medarbejderne imellem. Dette er suppleret med, at lyd er det eneste medium, giver dette en intimitet, som forstærker relationerne.
Hvordan kommer vi
i mål med intern podcast
Sammen skal vi definere jeres målgruppe.
Kommunikative værktøjer er ligegyldige, hvis der ikke er nogen, der bruger dem. Derfor skal vi først zoome ind på, hvem dine medarbejdere er. En intern podcast fungerer bedst, hvis medarbejderne bliver inkluderet i processen.
Vi tager et møde sammen, gerne med nogle af dine medarbejdere, så vi kan få sat ord på, hvor lange afsnittene skal være, hvad indholdet skal kredse sig om, og hvad målgruppen ønsker for podcasten til intern brug.
Relevant indhold – ikke kun chefen skal høres.
En medarbejderpodcast fungerer bedst, hvis det er historier fra medarbejderne selv. Lederen må selvfølgelig gerne være med, men det er vigtigt, at dem, der skal få mest ud af at lytte til podcasten, selv er med til at finde indholdet.
I starten vil det primært være dig, der skal prikke dine medarbejdere på skulderen, men når podcasten først har fået nogle lyttere, vil medarbejderne selv komme med idéerne til, hvilke emner der skal tales om.
Fast frekvens for udsendelse. enkel distribution.
I den indledende proces har vi fået styr på, hvordan podcastens form skal se ud. En vigtig ting er derudover at finde ud af, hvor tit afsnittene i podcasten skal sendes ud i samarbejde med dine medarbejdere.
Nogle virksomheder vælger at sende afsnit ud hver uge, andre en gang om måneden, og nogle vælger at udsende afsnit, når der er noget relevant at sige. Det kan være en fordel at dele podcasten, når du alligevel sender noget fx i nyhedsbreve eller på intranettet.
Det tager blot et par skridt at nå i mål…
Margreat Media
Ja, det er mig…
Mit navn er Margrethe Løkkegaard – og du har nok allerede gættet hvorfor firmaet hedder, som det hedder.
Jeg er uddannet journalist med erfaring fra radio, kommunikation og markedsføring. Jeg brænder for podcast-formatet, den gode fortælling og for at gøre indholdet ‘lytværdigt’ og spændende – uanset hvad opgaven går ud på.